De laatste overwinning van het vlaggenschip van Heerenveen dateerde alweer van twee maanden geleden, 14 november. De punten waren hard nodig om afstand te houden van de onderste plekken. Tegenstander dit weekend was Sparta uit Zwolle, de ploeg die met nog nul punten de onderste plek bezet houdt in Overgangsklasse B. De eerste ontmoeting tussen Sparta en Heerenveen eindigde in een nipte 21-22 overwinning voor Heerenveen.

Het begin van de wedstrijd ging gelijk op. Beide ploegen hadden moeite met kansen afronden, wat resulteerde in niet al te veel doelpunten de eerste tien minuten. Daarna sloeg Sparta een gat van 4 doelpunten. Heerenveen rechtte haar rug, en bracht het verschil terug tot 2 doelpunten. Het lukte Heerenveen niet om op gelijke hoogte te komen met de ploeg uit Zwolle, tot tien minuten voor de pauze stond Sparta steeds aan de goede kant van de score. Daarna kantelde de wedstrijd, Heerenveen kwam gelijk met Sparta, dat nog één keer voor kwam, maar dat was ook gelijk de laatste keer. De kansen die er de hele wedstrijd waren, maar niet werden benut, werden nu wel afgemaakt, wat resulteerde in een 13-10 pauzestand in het voordeel van de thuisclub.

Het plan van Heerenveen was natuurlijk om na de pauze het gat met Sparta groter te maken. Dit liep anders, Sparta kwam terug tot 14-14, en de spanning in de wedstrijd was volledig terug. Heerenveen liet zich niet gek maken en door goed te verdedigen, kon er worden uitgelopen naar een stand van 18-14. Sparta gaf zich niet gewonnen, en mede doordat Heerenveen veel schoten nodig had om tot een doelpunt te komen kon de ploeg uit Zwolle bij blijven. Het eerste team van Heerenveen kwam echter de rest van de wedstrijd niet meer in de problemen en kon eindelijk de broodnodige overwinning binnen slepen.

Het tweede team van Heerenveen trof concurrent De Wâlden voor de strijd om de tweede plek. Na een zeer spannende inhaalrace van Heerenveen kwamen ze helaas net tekort, 21-22 was de eindstand.

De volgende thuiswedstrijden van de selectie zijn op zaterdag 30 januari, waar beide teams de Meeuwen uit Putten treffen. Volgende week, 23 januari reist Heerenveen 2 af naar ROG in Groningen, en treft Heerenveen 1, Drachten v/d Wiel in Drachten om 19.40 uur.