Bron: LC 20 maart 2017, Niels van Marle

Heerenveen ontsnapte op het nippertje aan directe degradatie uit de overgangsklasse. Met een buzzerbeater in de verlenging zorgde Elwin Feddema voor de beslissende 23-22. ,,Een bizarre wedstrijd”, zei trainer Riko Kruit vol ongeloof over het duel in Wageningen.

Heerenveen – dat gewoon kon beschikken over Sjors Keij en Marjon Visser – moest al vroeg in de achtervolging tegen de Zutphense ploeg, waar dit seizoen nog niet van verloren was.
Via 4-0 en 12-6 was het 14-10 bij rust. ,,KVZ schoot makkelijk raak. Ik wist dat ze dat niet zouden volhouden, maar dan nog moet je zelf het gat dichten.”
Dat slaagde in de tweede helft, maar vijf minuten voor tijd kwam KVZ weer op een verschil van twee. Na een snelle aansluitingstreffer leek Heerenveen het toch niet te redden, maar vier seconden voor tijd zorgde Marjon Visser voor 21-21.

In de verlening kwam Heerenveen direct op achterstand en schoot Visser de gelijkmaker binnen. Daarna was Feddema de grote held van Heerenveen. ,,Ongelooflijk”, glundere Kruit. ,,Elwin kon eindelijk weer minuten maken na al zijn knieblessureleed en dan maakt hij op zo’n moment zijn eerste doelpunt van het seizoen. Echt ongekend.”

Maar Heerenveen is er dus nog niet. Zaterdag wacht AKC (Nijeveen, 17.00 uur) en ook die wedstrijd moet Heerenveen winnen voor handhaving.

,,Dat was wel even gek. Je wint en bent blij, maar heel snel is er ook het besef dat je er nog altijd niet bent”, aldus Kruit.