Vorig weekend werden Danique en Matthijs Wereldkampioen (U17)! Amber raakte vlak voor het toernooi zwaar geblesseerd, maar was wel het hele toernooi aanwezig en onderhield deed de social media tijdens het toernooi.

We vroeg Danique en Matthijs hun ervaringen met ons te delen en dat doen ze onderstaand.

Danique Klaren
Afgelopen weekend stond het WK U17 in Eindhoven op het programma. Hier hebben we als Oranje U17 vanaf maart naar toegeleefd. In de voorbereiding hebben een aantal oefenwedstrijden gespeeld en elke week hebben we in Zeist getraind. Vrijdagmiddag,1 juli, kwamen we bij het hotel aan in Waarle. Na het uitpakken van onze spullen zijn we met de hele groep uit eten geweest in een pizzeria. Na nog een maskertje genomen te hebben met de meiden (als je huid maar glad is..) gingen we vroeg op bed. We hadden allemaal 2 persoons hotelkamers. Ik lag bij Rosalie op de kamer.

De volgende ochtend stond om 8 uur het ontbijt al klaar en om 10.20 hadden we de 1 e wedstrijd tegen Catalonië. We hadden in totaal 5 poulewedstrijden op zaterdag. Naast Catalonië zaten ook Portugal, Engeland, Maleisië en Tsjechië in onze poule. Alle wedstrijden hebben we redelijk gemakkelijk gewonnen. Hierdoor kwamen we in de halve finale op zondag tegen Chinese Taipei. Zaterdagavond werden de opstellingen van de halve finale en de finale (of troostfinale) bekend gemaakt en ik mocht beide wedstrijden starten in de basis. Ik was hier heel blij mee. Na iets langer uit te hebben kunnen slapen hebben we met de meiden ons haar op dezelfde manier gevlochten.

Na het ontbijt gingen we snel door naar de hal om ons voor te bereiden op de halve finale. Ik was erg zenuwachtig voor deze wedstijd. Na een moeizame start met een 2-0 achterstand knokten we ons terug in de wedstrijd. Ze hadden hele snelle kleine dames die veel scoorden. Chinees Taipei schijnt 5x in de week te trainen, terwijl wij met Oranje maar 1x in de week trainen. Uiteindelijk wonnen we de wedstrijd met 33-15. Toen op naar de finale. We hebben met het team voor de finale nog buiten even een rondje gelopen om het hoofd leeg te maken en even uit de hal te zijn en volledig te focussen op de finale.

Bijzonder was het dat voor de start van de finale het volkslied werd gespeeld. De wedstrijd had een slechte start, we kwamen 2-0 achter, maar daarna was het verschil steeds 2
punten in ons voordeel. Na de rust konden we meer weglopen en uiteindelijk hebben we gewonnen met 25-17: KAMPIOEN!!
Ik vond het een bijzondere ervaring en echt heel leuk om mee te maken. We hadden een erg gezellige groep en hebben na afloop ook nog met elkaar gegeten. Jammer dat het erop zit, maar blij met het resultaat en dat ik dit mee heb mogen maken!
Mochten jullie nog meer (terug) willen zien. Op deze site vind je alle deelnemende teams, wedstrijdverslagen en links naar de YouTube wedstrijden (alle wedstrijden zijn gefilmd en kun je hier bekijken).

Matthijs Draaisma
Ik het WK als heel leuk en leerzaam ervaren. Je speelt tegen allerlei verschillende landen die op een andere manier korfballen en zeker heel anders aks dat ik hier gewend ben in Heerenveen. Wat ik mooi vond om te zien was hoe blij de tegenstanders waren als ze tegen ons scoorden want je vertegenwoordigd toch wel het grootste land op het gebied van korfbal. Dat lieten de tegenstanders zeker merken. Al met al een hele leuke ervaring!