Heerenveen heeft zichzelf afgelopen weekend een zeer goede dienst bewezen door in de uitwedstrijd op overtuigende wijze af te rekenen met directe concurrent Drachten. Nog niet eerder scoorde Heerenveen in een competitiewedstrijd met schotklok maar liefst 37 doelpunten. Deze eindscore is eveneens het hoogste aantal doelpunten dat tot nu toe door een team is gescoord in de overgangsklasse B.

In de eerste helft leek de wedstrijd een erg boeiende en spannende te worden. Heerenveen speelde verzorgd en gecontroleerd terwijl de inzet van Drachten vooral gericht was op het ontregelen van het spel van Heerenveen. Drachten had beter moeten weten omdat in de eerdere wedstrijd in Heerenveen het wapen van het maken van (te) veel en onnodige overtredingen ook toen al vooral in het voordeel van Heerenveen uitpakte.

Vanaf de start werd er door beide teams met scherp geschoten en het verschil was het eerste kwartier nooit meer dan 2 doelpunten. Negen minuten voor rust stond Heerenveen met het kleinst mogelijke verschil op voorsprong: 13-14. Was Heerenveen ook in de beginfase korfballend de bovenliggende partij, de wedstrijd werd (achteraf gezien) echter in een tijdsbestek van zes minuten beslist. Met heersende verdedigende rebounds en ontketende aanvallers liep Heerenveen uit naar een duidelijke voorsprong 14 – 21! Toen Elwin (hij zou uiteindelijk 10x scoren van afstand) bijna in het fluitsignaal voor de pauze de 16 – 24 op het scorebord zette kon Heerenveen met een erg goed gevoel even op adem komen.

De tweede helft kende een vergelijkbaar beeld als de eerste. Heerenveen had verwacht dat Drachten in de pauze de tijd zou nemen om wellicht het strijdplan bij te stellen. Dit gebeurde niet. Drachten bleef met haar fysieke spel de grenzen opzoeken maar de consequent en goed leidende scheidsrechter Cor Mantel was niet van plan de duidelijk aangeven grenzen op te rekken. Drachten startte sterk en kwam direct na de pauze nog één keer dichter bij: 18 – 24. Heerenveen bleef rustig, hield controle en scoorde vervolgens 5x op rij waardoor er na dik 5 minuten spelen een erg comfortabele voorsprong van 11 doelpunten op het scorebord prijkte: 18 – 29. Deze voorsprong kwam op geen enkele manier meer in gevaar en met nog minder dan één minuut te gaan was het verschil nog steeds 11 doelpunten (26 – 37). Het slotakkoord was voor Drachten, zij brachten met nog twee scores de einduitslag op de eerder genoemde 28 – 37.

Heerenveen zette met deze wedstrijd vooral als team een goede prestatie neer. Er werd met elkaar en overtuigend gestreden en iedereen haalde in zijn of haar functie een meer dan gemiddeld cijfer. De afstand tot rode lantaarn drager Sparta is na dit weekend opgelopen tot 8 punten en het verschil met de 7e plaats (Drachten) is op 4 punten gekomen. Er is dus een belangrijke stap gezet tot lijfsbehoud in deze kwalitatief sterke overgangsklasse. De grote uitdaging voor Heerenveen is om het vertoonde spel tegen de twee onderste teams ook te etaleren in andere wedstrijden. Uiteindelijk zullen 8 punten wel voldoende zijn om directe degradatie te ontlopen maar waarschijnlijk niet om de 7e plaats (en daarmee een beslissingswedstrijd) definitief achter je te laten.

ROG 2 – Heerenveen 2 (14 – 26)

Voorafgaand aan de wedstrijd van het eerste team zette ook Heerenveen 2 een klinkend uitslag neer. In Groningen werd ROG met duidelijke cijfers aan de kant gezet. De combinatie van veel jonge spelers en enkele meer ervaren spelers begint zijn vruchten af te werpen. Heerenveen 2 heeft inmiddels 12 punten uit 9 wedstrijden gehaald en bekleedt daarmee achter koploper De Meeuwen een keurige (gedeelde) tweede plaats.

Zaterdag 30 januari speelt Heerenveen 1 om 19.45 uur thuis tegen De Meeuwen, om 18.25 start de wedstrijd van Heerenveen 2 tegen eveneens De Meeuwen.

We rekenen uiteraard op steun van het publiek en gaan er vanuit dat onze hoofdmacht en het tweede team het de beide koplopers erg lastig gaat maken!